Burn-out of stressklachten

Op de werkvloer

Steeds vaker zien we gevallen van stress, overspannenheid en burn-outs op de werkvloer.
De burn-out is zelfs beroepsziekte nummer één in Nederland. Werknemers krijgen vaker last van spanningen, extreme vermoeidheid en psychische klachten. Deze klachten kunnen bijvoorbeeld ontstaan door een te hoge werkdruk of vervelende gebeurtenissen in het dagelijkse leven van de werknemer. Dit kan tot gevolg hebben dat iemand met bijvoorbeeld een burn-out langdurig thuis komt te zitten.

Als werkgever probeer je natuurlijk zoveel mogelijk te doen om de risico’s op stress of burn-out te beperken. Een goede werkplek is erg belangrijk, bureau’s op de juiste hoogte en voldoende frisse lucht en daglicht op kantoor helpen daarbij. Een fijne sociale werksfeer is belangrijk en ook moet de werkdruk niet te hoog liggen voor de werknemers. Het is van belang dat dit goed in de gaten wordt gehouden.

Overspannenheid of burn-out klachten zijn aan de buitenkant van de medewerker moeilijk te zien. Niemand brandt zomaar op, maar soms lijkt het ineens heel snel te gaan en zit een medewerker ziek thuis. Hier is uiteraard een proces aan vooraf gegaan. Soms duiden kleine signalen als kortaf zijn, verminderd concentratie vermogen of teruglopende werkresultaten op teveel stress. Dit kan zich doorontwikkelen naar moeheid, lusteloosheid en uitgeput zijn.
De klachten zijn zeer divers, maar het is belangrijk om hier als werknemer oog voor te hebben.

Luister goed naar de medewerkers. Het is lastig voor werknemers die bijvoorbeeld zeer prestatiegericht zijn om hun leidinggevende te vertellen dat het niet meer gaat. Goed bedoelde tips als doe gewoon wat rustiger aan lossen vaak het probleem niet op. Maar een luisterend oor kan voor rust zorgen en helpen de situatie beter te begrijpen.

Wat te doen als een medewerker toch een burn-out krijgt?

De medewerker zit ziek thuis en zal voorlopig niet aan het werk kunnen. Bij de gedachten aan werk zal de medewerker al stressklachten ervaren. Toch is het erg belangrijk om betrokken te blijven en contact te onderhouden. Zorg er wel voor dat dit contact niet inhoudelijk over werk gaat, maar bijvoorbeeld over oprechte interesse in de gezondheid of sociale dingen.
De werknemer moet tot rust komen. Regelmatig contact kan er voor zorgen dat de drempel voor re-integratie lager blijft.
De stap naar het zoeken van hulp kan soms erg groot zijn. Als werkgever kan je aanbieden te helpen zoeken naar de juiste hulp. Iemand die gespecialiseerd is in stress- en burn-out klachten.

Het aanmoedigen van beweging is een belangrijk maar vaak lastig punt. Iemand in een burn-out is vaak uitgeblust, maar beweging kan cruciaal zijn in het herstel hiervan. Beweging zorgt voor een stabilisatie van de hormoonhuishouding. Het stresshormoon Cortisol zal hierdoor afnemen. Beweging draagt bij aan een sneller herstel van iemand die stressklachten ervaart. Lees hier verder voor stress- en burn-out klachten.

Intensieve beweging kost veel energie dus dit is geen goed idee. Afhankelijk van de mate van vermoeidheid kan extensieve beweging een positieve invloed hebben op het herstel van de burn-out. Bij deze vorm van beweging is het belangrijk dat je GEEN prestatie hoeft te leveren. Gewoon lekker bewegen.

Therapy that works out

Movement helpt

Veel mensen vinden het normaal gesproken al moeilijk genoeg om zichzelf te motiveren om actief te bewegen en naar de sportschool te gaan. Als we depressief, angstig, gestrest of andere psychische of emotionele problemen hebben, dan kan het dubbel zo moeilijk zijn.
Ook al weet je dat sporten en actief bewegen je beter laat voelen, een depressie, angst, stress of burn-out beroofd je van de energie en motivatie die je nodig hebt om naar de sportschool te gaan. Natuurlijk, een uur op een loopband staan of doelloos ronddwalen in de sportschool is voor niemand motiverend, maar de sportschool hoeft zeker niet saai te zijn. Met een op maat gemaakt trainingsprogramma en realistische doelstellingen helpen de coaches van Movement de medewerker niet alleen de stap naar de sportschool te maken, maar helpen wij ze ook om het plezier van sporten te ervaren.

Misschien heeft de medewerker bij bewegen in de sportschool een doemscenario in gedachten en durft daarom niet te gaan sporten. Wij laten ze anders tegen deze situatie aankijken.
Ze worden bewust van het feit dat sporten iets is dat je voor jezelf doet. Wij laten inzien dat iedereen ooit in de sportschool is begonnen met het idee dat hij of zij iets aan zichzelf wilden veranderen.

Als iemand mentale problemen ervaart of al geruime tijd of zelfs nog nooit in de sportschool is geweest kun je niet te hoge doelen stellen. We beginnen daarom klein en stellen haalbare en motiverende korte termijn doelstellingen. Ons doel is om in een relatief korte periode van 6 tot 8 weken de medewerker het plezier in bewegen terug te geven. Samen nemen we die eerste stappen in de sportschool. Door de combinatie van beweging en cognitieve gedragstherapie is men sneller in staat om weer met plezier zelfstandig te kunnen sporten en
te werken aan een voorspoedig herstel.

Met het ‘Movement 8 weken programma’ kunnen wij u medewerker helpen om met plezier zelfstandig te kunnen gaan sporten. Dit doen wij door middel van 8 weken intensieve begeleiding en een op maat gemaakt trainingsprogramma. Met de juiste mentale ondersteuning en door middel van cognitief- en gedragstherapeutische elementen zouden ze weer met plezier zelfstandig kunnen sporten. Na deze 8 weken gaan ze merken dat ze meer energie hebben, lekkerder in hun vel komen te zitten, zich sterker voelen en meer zelfvertrouwen ervaren.